Dobra praktyka – Walidacja
Austria
- Przejście z kształcenia zawodowego do szkolnictwa wyższego.
- Zwolnienia z egzaminów na podst. doświadczenia zawodowego.
Słowenia
- Scentralizowany system licencjonowania i nadzorowania członków komisji walidacyjnej.
- Kompleksowy, stale się doskonalący system kwalifikacji.
Czechy
- Założenia systemowe z 2006 r. podobne do polskich rozwiązań
- Uzyskanie kwalifikacji po potwierdzeniu osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się
Kanada
- Walidacja w celu uzyskania licencji na wykonywanie zawodu dla osób, które uzyskały wykształcenie za granicą.
Austria
- Dopasowanie czasu trwania walidacji do możliwości kandydata.
- Wsparcie doradcy na każdym etapie walidacji.
- Weryfikacja na podstawie portfolio i 3-dniowych warsztatów.
Republika Południowej Afryki
- Nietypowa organizacja walidacji.
- Dostosowanie walidacji do potrzeb kandydatów.
- Walidacja jako narzędzie wyrównywania szans i promowania równości.
Dobra praktyka – Zapewnianie jakości
Nowa Zelandia
- Zaufanie i współpraca instytucji ewaluowanej z instytucją dokonującą ewaluacji.
- Elastyczne podejście do ewaluacji.
- Łączenie podejścia jakościowego i ilościowego.
Norwegia
- Partycypacyjny charakter badań ewaluacyjnych.
- Różnorodne metody i narzędzia ewaluacji.
- Budowanie kultury jakości przez promocję dobrych praktyk.
Wielka Brytania
- Dynamiczny system zapewniania jakości, dopasowujący się do rosnącego zapotrzebowania na wykwalifikowanych lekarzy.
- Doskonalenie metod i narzędzi.