Zintegrowany System Kwalifikacji – poznaj metody walidacji

Walidacja to kluczowy element Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, Jest to proces, który umożliwia sprawdzenie, czy dana osoba posiada wymagane dla danej kwalifikacji efekty uczenia się – czyli odpowiednią wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne – niezależnie od tego, w jaki sposób zostały one zdobyte.

Katalog Metod Walidacji wspiera prowadzenie walidacji, dostarczając informacji o metodach stosowanych w walidacji efektów uczenia się. Ułatwia również dobór metod w sposób zapewniający trafność, rzetelność i adekwatność całego procesu. Katalog stanowi praktyczne narzędzie zarówno dla instytucji certyfikujących, jak i osób uczestniczących w walidacji

 

 

 

Czym jest Katalog Metod Walidacji?

Katalog jest źródłem informacji na temat wybranych metod walidacji efektów uczenia się stosowanych na wszystkich jej etapach oraz dobierania metod w taki sposób, aby zachować trafność, rzetelność i adekwatność walidacji.

Narzędzie to ma pomóc w projektowaniu i doskonaleniu walidacji efektów uczenia się uzyskanych poza edukacją formalną. Jest przeznaczone przede wszystkim dla podmiotów chcących zgłosić kwalifikację do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub chcących nadawać kwalifikacje w ramach tego systemu, czyli pełnić funkcję instytucji certyfikującej.

Katalog Metod Walidacji powstał w ramach projektu "Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji" realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Walidacja i Zintegrowany System Kwalifikacji

Walidacja jest niezwykle ważnym mechanizmem w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK). To proces sprawdzania, czy osoba ubiegająca się o kwalifikację posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne (czyli "efekty uczenia się") wymagane dla tej kwalifikacji, niezależnie od sposobu ich zdobycia. Tylko pozytywny wynik walidacji prowadzi do przyznania certyfikatu potwierdzającego zdobycie kwalifikacji w ramach ZSK.

Walidacja może składać się z trzech etapów: identyfikowania, dokumentowania i weryfikacji efektów uczenia się. To wszechstronne rozwiązanie, którego celem może być nie tylko zdobycie kwalifikacji, ale również szerokie diagnozowanie efektów uczenia się posiadanych przez daną osobę.

Jednym z kluczowych aspektów walidacji są stosowane w tym procesie metody walidacji, które muszą być dostosowane do charakteru sprawdzanych efektów uczenia się. 

Jak korzystać z katalogu?

Katalog składa się z dwóch części tematycznych. Pierwsza - informacyjna - przedstawia wybrane metody walidacji i przykładowe techniki. Można uzyskać do niej dostęp, klikając na jedną z wymienionych poniżej metod lub wybierając w menu głównym link "Metody walidacji". Druga część katalogu - instruktażowa - zawiera informacje przydatne w doborze właściwej metody oraz w konstruowaniu narzędzi walidacji. Dostęp do tej części katalogu zapewnia ikona "Dobór metod" lub analogiczna opcja w menu głównym. Informacje z każdej podstrony - opisy poszczególnych metod oraz materiały instruktażowe - można ściągnąć w pliku pdf.

 

Metody walidacji

Polega na zadawaniu serii wystandaryzowanych pytań zamkniętych i analizie odpowiedzi.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Ekspert w dziedzinie projektowania wywiadów
  • Asesor (lub zespół asesorów)
  • Odpowiednie miejsce spotkania
  • Oprogramowanie wspomagające proces kodowania wyników
  • Kamera, lustro weneckie
  • Dyktafon, mikrofon

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Test teoretyczny
  • Bilans kompetencji
  • Prezentacja
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

Polega na wymianie pytań i odpowiedzi w formie nieustrukturyzowanej rozmowy pomiędzy osobą prowadzącą wywiad a osobą przystępującą do walidacji. 

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Koder/Diagnosta
  • Asesor (lub asesorzy)
  • Odpowiednie miejsce spotkania
  • Oprogramowanie wspomagające proces kodowania wyników
  • Kamera, lustro weneckie
  • Dyktafon, mikrofon

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Test teoretyczny
  • Bilans kompetencji
  • Prezentacja
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

Polega na zadawaniu kandydatowi pytań lub wykonywaniu przez niego określonych zadań w zakresie wiedzy i umiejętności kognitywnych oraz na analizie rezultatów tych działań.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Asesor (lub asesorzy)
  • Osoby przygotowujące testy
  • Pomieszczenia, w których przeprowadzany jest test
  • Stanowiska komputerowe
  • Kartki papieru oraz długopis

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Wywiad swobodny
  • Wywiad ustrukturyzowany
  • Debata swobodna
  • Prezentacja
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

Polega na zorganizowanej i moderowanej (kierowanej) dyskusji w grupie osób poprzez wymianę argumentów dotyczących wybranego tematu. Może przebiegać według określonego scenariusza. 

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Moderator
  • Publiczność lub obserwatorzy
  • Asesor (lub asesorzy)
  • Odpowiednie przygotowanie debaty
  • Duża sala
  • Flipchart, tablica, rzutnik multimedialny
  • Mikrofony i sprzęt nagłaśniający
  • Kamera dyktafon

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

Polega na wymianie argumentów na określony temat. Odbywa się w grupie a uczestnicy mają dużą swobodę, ponieważ nie przypisuje się im konkretnych funkcji ani nie narzuca sposobu prezentowania stanowisk.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Moderator
  • Asesor (lub asesorzy)
  • Odpowiednie przygotowanie debaty
  • Sala
  • Flipchart, tablica, rzutnik multimedialny
  • Mikrofony i sprzęt nagłaśniający
  • Środki do pisania, karteczki samoprzylepne, karty pracy
  • Kamera, dyktafon

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Test teoretyczny
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

Polega na przygotowaniu, przedstawieniu i omówieniu określonego tematu przed panelem ekspertów (np. asesorów)

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap dokumentowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Asesor (lub asesorzy)
  • Publiczność
  • Osoby odpowiedzialne za procedowanie aplikacji kandydata
  • Komputer, rzutnik, tablica multimedialna
  • Pomieszczenie do wygłoszenia prezentacji

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Wywiad swobodny
  • Test teoretyczny
  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

Polega na analizie działania kandydata w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, stworzonych na potrzeby procesu walidacji.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Asesor
  • Osoba udzielająca pierwszej pomocy
  • Niezależny obserwator
  • Odzież ochronna
  • Narzędzia i maszyny specjalistyczne
  • Stoper lub zegarek
  • Dyktafon, kamera lub aparat
  • Środki przeznaczone do udzielania pierwszej pomocy lub przeciwpożarowe
  • Urządzenia elektroniczne, oprogramowanie, Internet

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Wywiad swobodny
  • Wywiad ustrukturyzowany
  • Debata swobodna
  • Debata ustrukturyzowana
  • Test teoretyczny
  • Prezentacja
  • Analiza dowodów i deklaracji

Polega na analizie działania kandydata w rzeczywistych warunkach realizacji zadań określonych w opisie kwalifikacji.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap dokumentowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Przeszkolony obserwator (asesor albo doradca walidacyjny)
  • Obserwator zewnętrzny
  • Stoper lub zegarek
  • Kamera, dyktafon lub aparat fotograficzny
  • Kartki papieru oraz długopis

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Analiza dowodów i deklaracji
  • Wywiad swobodny
  • Wywiad ustrukturyzowany
  • Debata swobodna
  • Debata ustrukturyzowana
  • Test teoretyczny
  • Prezentacja
  • Obserwacja w warunkach symulowanych

polega na zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osoby, w tym jej uzdolnień i motywacji, w celu opracowania planu rozwoju zawodowego lub dalszego uczenia się. Bilans kompetencji jest zbiorem metod, który zawiera m.in. różnego rodzaju wywiady ustrukturyzowane.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap dokumentowania

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Doradca walidacyjny
  • Sala
  • Stosowne narzędzia i formularze
  • Komputer

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Wywiad swobodny (jako uzupełnienie w analizie dowodów i deklaracji)
  • Wywiad ustrukturyzowany (jako uzupełnienie w analizie dowodów i deklaracji)

Polega na zbadaniu dokumentów i wytworów danej osoby pod kątem tego, w jakim stopniu mogą one świadczyć o osiągnięciu przez kandydata wybranych efektów uczenia się.

Etapy walidacji, na których rekomenduje się stosowanie danej metody

  • Etap identyfikowania
  • Etap dokumentowania
  • Etap weryfikacji

Zakres efektów uczenia się, które można sprawdzać daną metodą

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Kompetencje społeczne

Niezbędne zasoby:

  • Przeszkolony asesor
  • Doradca walidacyjny
  • Osoby odpowiedzialne za procedowanie aplikacji kandydata
  • Środki techniczne
  • Materiały informacyjne i obowiązujące formularze

Możliwości łączenia z innymi metodami:

  • Wywiad swobodny
  • Wywiad ustrukturyzowany
  • Test teoretyczny
  • Prezentacja
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych
  • Obserwacja w warunkach symulowanych