W Bazie zgromadzono przykłady:
- prowadzenia walidacji efektów uczenia się – przez walidację rozumiane jest sprawdzanie, czy kandydat posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, niezależnie od tego, w jaki sposób je zdobył, w odniesieniu do Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz opisów poszczególnych kwalifikacji sformułowanych w języku efektów uczenia się;
- zapewniania jakości procesu nadawania kwalifikacji – przez zapewnianie jakości rozumiane jest stosowanie rozwiązań systemowych (np. cyklicznych badań ewaluacyjnych) mających na celu ciągłe doskonalenie procesu wydawania kandydatom dyplomów lub certyfikatów.
Baza Dobrych Praktyk powstała dla podmiotów funkcjonujących w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) lub planujących takie działania, w tym:
- instytucji certyfikujących (IC) – jako inspiracja przy projektowaniu walidacji;
- podmiotów zgłaszających kwalifikacje do ZSK – jako pomoc przy określaniu wymagań dotyczących walidacji;
- podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ) – jako źródło przykładów działań związanych z ewaluacją.
Co ma papier do kompetencji?
Edukacyjny film animowany o historii papieru jako metaforze dla rozprzestrzeniania się idei, prezentuje globalne przykłady potwierdzania kompetencji i promuje Bazę Dobrych Praktyk.
O projekcie
Baza Dobrych Praktyk powstała w ramach projektu pozakonkursowego "Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji" realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Baza jest rozwijana w kolejnych projektach ZSK.
Więcej o projekcie ZSK przeczytasz tutaj
Walidacja a Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK)
Walidacja efektów uczenia się jest niezwykle ważnym mechanizmem w ZSK. Jest to proces, który umożliwia sprawdzenie, czy dana osoba posiada wymagane dla danej kwalifikacji efekty uczenia się – czyli odpowiednią wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne – niezależnie od tego, w jaki sposób zostały one zdobyte. Tylko pozytywny wynik walidacji prowadzi do przyznania certyfikatu potwierdzającego zdobycie kwalifikacji funkcjonującej w systemie.
Walidacja może składać się z trzech etapów:
- identyfikowania,
- dokumentowania,
- weryfikacji efektów uczenia się.
To wszechstronne rozwiązanie, którego celem może być nie tylko zdobycie kwalifikacji, ale również szerokie identyfikowanie efektów uczenia się posiadanych przez daną osobę. Proces ten przeprowadzany jest w ramach ZSK przez instytucje, które uzyskały formalne uprawnienia do certyfikowania.
Jak pozyskano dobre praktyki?
Źródłem przykładów podanych w Bazie są ekspertyzy pozyskane od specjalistów zagranicznych i krajowych z obszaru walidacji efektów uczenia się i zapewniania jakości w procesie walidacji. Przykłady te dobierano tak, by ilustrowały następujące aspekty tego procesu:
- podział na trzy etapy walidacji oraz certyfikowanie;
- wsparcie oferowane osobom przystępującym do walidacji, w tym doradztwo;
- różnorodne metody stosowane w walidacji, w tym metody nietradycyjne, jak metoda analiza dowodów i deklaracji (określana czasem "metodą portfolio");
- różne rezultaty walidacji, w tym zdobycie kwalifikacji, wstęp do programu kształcenia, szeroka diagnoza kompetencji.
Jak korzystać z Bazy?
Każda dobra praktyka z zakresu walidacji zawiera interaktywny schemat walidacji, pokazujący w prosty sposób, jak zaprojektowany został przebieg procesu sprawdzania danej efektów uczenia się dla danej kwalifikacji. Schemat stanowi zarazem narzędzie nawigacyjne: kliknięcie w dany element procesu przenosi czytelnika do odpowiedniego fragmentu tekstu.
Z kolei dobre praktyki z zakresu zapewniania jakości zawierają infografiki prezentujące w syntetyczny sposób najważniejsze elementy systemu zapewniania jakości.
Wszystkie treści udostępnione w Bazie Dobrych Praktyk można pobrać w formacie pdf.
Pozostałe narzędzia IBE PIB przydatne w prowadzeniu walidacji:
![]() |
![]() |
---|---|
Katalog Metod Walidacji jest źródłem informacji na temat wybranych metod walidacji efektów uczenia się stosowanych na wszystkich jej etapach oraz dobierania metod w taki sposób, aby zachować trafność, rzetelność i adekwatność walidacji. Narzędzie to ma pomóc w projektowaniu i doskonaleniu walidacji efektów uczenia się uzyskanych poza edukacją formalną. | Moje Portfolio jest aplikacją realizowaną przez IBE PIB w ramach rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. To narzędzie online do gromadzenia dowodów nabytej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych. Moje Portfolio służy także do tworzenia planów rozwoju. Każdy może wgrać tu swoje świadectwa, certyfikaty, zdjęcia, dzieła i tym podobne – jednym słowem wszystkie dowody na posiadane efekty uczenia się. |