Zintegrowany System Kwalifikacji – poznaj dobre praktyki w walidacji
Walidacja to kluczowy element Uwaga: Kliknięcie w poniższy link spowoduje przekierowanie na inną stronę internetową: Przejdź do strony Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (otwiera się w nowym oknie)Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Jest to proces, który umożliwia sprawdzenie, czy dana osoba posiada wymagane dla danej kwalifikacji efekty uczenia się – czyli odpowiednią wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne – niezależnie od tego, w jaki sposób zostały one zdobyte.
Baza Dobrych Praktyk to wirtualna biblioteka rozwiązań stosowanych w procesie walidacji. Zgromadzone przykłady prezentują sprawdzone podejścia do projektowania i realizacji walidacji, stanowiąc źródło wiedzy i inspiracji dla instytucji certyfikujących, podmiotów zgłaszających kwalifikacje do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości.
Poniżej znajdziesz przykłady dobrych praktyk w walidacji z różnych krajów:
Dobra praktyka – Walidacja


- Systemowe rozwiązanie dla osób mających kompetencje zawodowe, potrzebujących formalnego potwierdzenia.
- Przykład tworzenia polityki edukacyjnej: od projektu pilotażowego do ustawy.
- Silne wsparcie doradcy związanego z daną branżą.


- Przejście z kształcenia zawodowego do szkolnictwa wyższego.
- Zwolnienia z egzaminów na podst. doświadczenia zawodowego.


- Scentralizowany system licencjonowania i nadzorowania członków komisji walidacyjnej.
- Kompleksowy, stale się doskonalący system kwalifikacji.


- Założenia systemowe z 2006 r. podobne do polskich rozwiązań
- Uzyskanie kwalifikacji po potwierdzeniu osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się


- Walidacja w celu uzyskania licencji na wykonywanie zawodu dla osób, które uzyskały wykształcenie za granicą.


- Dopasowanie czasu trwania walidacji do możliwości kandydata.
- Wsparcie doradcy na każdym etapie walidacji.
- Weryfikacja na podstawie portfolio i 3-dniowych warsztatów.
Dobra praktyka – Zapewnianie jakości


- Zaufanie i współpraca instytucji ewaluowanej z instytucją dokonującą ewaluacji.
- Elastyczne podejście do ewaluacji.
- Łączenie podejścia jakościowego i ilościowego.


- Partycypacyjny charakter badań ewaluacyjnych.
- Różnorodne metody i narzędzia ewaluacji.
- Budowanie kultury jakości przez promocję dobrych praktyk.


- Dynamiczny system zapewniania jakości, dopasowujący się do rosnącego zapotrzebowania na wykwalifikowanych lekarzy.
- Doskonalenie metod i narzędzi.